Wat doet afvallen met je lichaam?

Misschien heb je het mij wel eens horen zeggen; probeer om niet te focussen op afvallen, laat afvallen niet het doel zijn, stop met het doen van afvalpogingen en stop alsjeblieft met diëten. En dat is niet omdat ik lekker tegendraads wil zijn of omdat ik wil dat iedereen dik blijft en ik dik zijn wil promoten. Nee, ik zeg dit omdat ik jou wil beschermen en wil helpen. Afvallen is namelijk ontzettend schadelijk voor je gezondheid. 

Gezondheid

Misschien hoor je dat nu wel voor het eerst. Want misschien heb je altijd geleerd dat afvallen juist belangrijk is om gezond te blijven? (Te) dik zijn is toch juist ongezond? 

Maar dat is niet helemaal hoe de vork in de steel zit. Dit is wel wat je leert of hebt geleerd. De dieetcultuur en de afslankindustrie wilt namelijk dat wij dit allemaal blijven geloven, zodat zij veel geld kunnen blijven verdienen aan ons. Aan al die mensen, vrouwen en mama's die continu maar blijven streven naar dat ene perfecte gezonde lichaam. 

Echter is het wetenschappelijk bewezen dat juist het feit dat dikke mensen altijd bezig zijn met de lijn, diëten, afvallen of dit in het verleden veel hebben gedaan ervoor zorgt dat zij ongezond zijn of worden. 

Waaaat? 
Ja je hoort het goed. Niet het dik zijn zelf is persé ongezond, maar het het telkens afvallen en weer aankomen (jojo-en) is wat het ongezond maakt. Dit geeft namelijk die verhoogde kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, dit verhoogt je bloeddruk en dit is wat ervoor zorgt dat de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten groter wordt. En natuurlijk speelt leefstijl daar ook heus wel een rol in, maar deze rol is minder groot dan de meeste mensen denken. 

Korte termijn

Waarom denken wij dan met zijn allen dat het goed is om gewicht te verliezen? Dat komt omdat onderzoeken gedaan naar gewichtsverlies en afvallen zich vaak alleen maar richten op de korte termijn. De impact op gezondheid op de lange termijn wordt bijna nooit onderzocht, omdat dit complex en kostbaar is. 

En de korte termijn effecten van afvallen zijn dan ook vaak best positief. Je verliest gewicht, je voelt je (even) beter en je beweegt (tijdelijk) meer. Maar op de lange termijn zorgt afvallen vrijwel altijd weer voor aankomen en een slechter zelfbeeld. De grootste voorspeller van gewichtstoename is diëten. Hoe paradox is dat! 

Vertraagde stofwisseling

Ons lichaam houdt absoluut niet van afvallen. Ons lichaam is gebouwd om te overleven en weet niet dat jij bewust aan het afvallen bent. Zij denkt dat jij in een crisis verkeerd en dat er niet genoeg eten is om te overleven… Zij kan hier geen onderscheid in maken. Dus ook al wil je maar een beetje afvallen, val je heel rustig af of alleen al als je al denkt aan afvallen gaan er in jouw lichaam direct allerlei biologische processen lopen om ervoor te zorgen dat jij in leven blijft. 

Jouw lichaam past zich aan en zorgt ervoor dat je stofwisseling (de snelheid waarmee voedsel wordt omgezet tot energie) vertraagd. Dit betekent dus dat je lichaam zuiniger omgaat met energie en jij dus steeds minder kunt eten voordat je aankomt. 

En dan...

Okee je bent gestart met die afvalpoging en het gaat super lekker! Je geniet echt van die korte termijn effecten. Je valt af, je zit lekkerder in je vel, je voelt je top! Maar ineens gebeurt er iets... je verliest motivatie, de craving naar dat ene verboden voedsel word je te veel of je valt niet meer af.... 

Na een tijdje stoppen de meeste mensen met hun dieet of afvalpoging, omdat ze het niet meer volhouden om op een bepaalde manier te moeten eten. Ze snakken naar "iets lekkers" en vaak eindigt zo'n afvalpoging dan ook in een fikse eetbui. 

Een ander scenario kan zijn dat je de afvalpoging wel volhoudt, maar dat je op een gegeven moment niks meer afvalt. Vaak denken we dan dat we nog strenger voor onszelf moeten zijn, nog meer moeten bewegen of nog minder/perfecter moeten eten, maar eigenlijk is dit het moment dat jouw lichaam aan de bel trekt en jou probeert te laten weten dat het niet de goede kant op gaat. Jouw lichaam is keihard aan het werk om te voorkomen dat jij nog meer afvalt. Ze wilt immers niet dat jij doodgaat. Dus zij gaat energie besparen, vet vasthouden, je krijgt het koud, je hongergevoel verdwijnt, je kunt buikklachten krijgen en je voelt je neerslachtig en depressief. Allemaal tekenen dat jouw lijf zichzelf probeert te redden.... 

Maar 5% is succesvol

Overigens is een vertraagde stofwisseling niet het enige schadelijke effect van afvallen. Ook de kans op het ontwikkelen van eetbuien vergroot, de kans op jojoën vergroot (en hiermee vergroot je de kans op allerlei ziekten zoals diabetes type 2 en kanker), je lichaam slaat meer vet op, het zelfbeeld verslechterd, je verliest contact met je lichaam, kans op onregelmatige menstruatie, kans op voedingstekorten, hormonen raken uit balans, je ontwikkeld een verstoorde relatie met eten en je levert in op sociale verbinding.

Uiteindelijk is maar bij 5% van de mensen het gewichtsverlies van een dieet of afvalpoging succesvol. Maar 5% van de mensen blijft ook na 5 jaar op dat nieuwe lagere gewicht. Dat betekent dus dat maar liefst 95% van de mensen het afgevallen gewicht binnen 5 jaar weer aankomt. En dat is ontzettend veel! 

Zou jij een medicijn of vaccinatie nemen die maar bij 5% van de mensen werkt?

En dan toch ook is de vraag of de mensen die binnen die 5% vallen echt die rust en ontspanning hebben over eten en hun lichaam waar zij naar op zoek waren. Vaak is het namelijk zo dat deze mensen de angst hebben om weer aan te komen. Vaak is het ook zo dat ze continu in hun hoofd bezig zijn met eten en hun gewicht. Dus ja is dit dan de ultieme oplossing?

Waar kies jij voor?

Dus nu van mij de vraag aan jou waar jij voor kiest... Kies je voor die optie om toch te gaan af te vallen. Om je lichaam schade aan te richten, je stofwisseling om zeep te helpen en te hopen dat jij bij die ene 5% hoort die daadwerkelijk succesvol gewicht verliest? Om vervolgens je de rest van je leven zorgen te maken dat je niet aankomt of om dat je niet te veel eet... 

Of kies jij voor rust, ontspanning, vrijheid en je gezondheid? Kies jij voor een ontspannen relatie met eten, een positief zelfbeeld en een betere gezondheid?

Kies jij voor het laatste dan help ik je graag. 
In mijn "Omarm je mamalijf" traject help ik je los te komen van dat gedieet en help ik je bij het ontwikkelen van meer zelfacceptatie. Ik leer je om goed voor jezelf te zorgen en help je bij het ontwikkelen van een eetpatroon die bij jou past. Klik hier voor meer informatie. 

Back to blog