Tips om op gewicht te blijven

Tips om op gewicht te blijven

Veel mama's worstelen met hun gewicht en vinden het lastig om dit stabiel te houden. 

Wanneer we het dan hebben over gewichtsverlies en op gewicht blijven (niet aankomen) denken we vaak dat we de volgende acties moeten nemen:

1. Minder eten
2. Alleen maar bepaalde voedingsmiddelen eten die worden gezien als ‘gezond’ of ‘goed’. Ongeacht of we deze voedingsmiddelen lekker vinden of niet
3. Producten eten met weinig calorieën, magere producten of light producten
4. Bepaalde voedingsmiddelen of voedingsgroepen vermijden en schrappen uit ons voedingspatroon

Helaas bereik je met deze acties juist het tegenovergestelde van wat je eigenlijk zou willen. Je stofwisseling vertraagd, de kans op overeten en het ontwikkelen van eetbuien is groter, je blijft schommelen in gewicht en vaak verlies je geen gewicht op de lange termijn, maar zul je juist steeds meer aankomen.

Wat kun je dan wel doen?

Kies er liever voor om in plaats van bovenstaande maatregelen te nemen, je te focussen op het verbeteren van jouw relatie met eten. Leer eten op gevoel en leer jouw lichaam te vertrouwen. Laat alle regels los en sta jezelf toe alles te mogen eten.

Ga meer eten

Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar de meeste mama's die ik spreek (die worstelen met hun gewicht) eten standaard te weinig. Dit komt omdat zij vastzitten in de dieetmentaliteit. Zij hebben angst voor aankomen of de angst om geen gewicht te verliezen en zijn daardoor bang om te eten. 

Door te weinig te eten en je lichaam niet te voeden wanneer het energie nodig heeft, vertraagd je stofwisseling en houdt je lichaam vet vast. De enige manier om dit te doorbreken is door meer te gaan eten. 

Eet alleen wat je lekker vindt

En ga vooral niet voor minder! Door alleen te eten wat jij lekker vindt, ga je merken dat je meer geniet van een maaltijd en daarna langer voldaan bent. Dit voorkomt dat je na een maaltijd nog op zoek moet naar wat anders om aan je craving te voldoen en dat gevoel van voldaanheid te voelen. 

Ga voor voeden i.p.v. vullen

En daarmee bedoel ik niet dat je alleen maar voedzame voedingsmiddelen mag eten die je lijf voeden en van energie voorzien. Ik bedoel hiermee dat als je honger hebt, je vooral voedingsmiddelen moet proberen te eten die zorgen voor een goede verzadiging. 

Verzadiging is dus je uitgangspunt en niet hoe mager een product is of hoe weinig calorieën een product bevat. Probeer je honger niet te stillen met air foods, zoals rijstwafels, popcorn, komkommer en light producten... Daar gaat je honger simpelweg niet van over. 

Eet waar je zin in hebt

Heb je zin in een koekje? Neem dan een koekje. 

Dit voorkomt dat je eerst een appel, rijstwafel, nootjes, komkommer en een droge cracker eet en daarna ook nog eens het hele pak koekjes. 

Jouw craving naar dat koekje gaat niet weg door iets anders te eten. Trek kun je alleen maar oplossen door te eten waar je trek in hebt. Wil je dus voorkomen dat je het hele pak koekjes leegeet? Sta jezelf dan toe om dat koekje te eten als je daar zin in hebt. 

Intuïtief Eten

Wat ik hierboven omschreven heb, is natuurlijk intuïtief eten. Eten op gevoel, vrij van diëten en regels. 

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat Intuïtief Eters altijd teruggaan naar een gewicht wat van nature bij ze past en dat dit gewicht op de lange termijn dan ook stabiel blijft. Er zijn geen extreme schommelingen meer.

Is dat wat jij graag wilt?
Dan kun je nu starten met Intuïtief Eten! 

Cursus Starten met Intuïtief Eten

In mijn cursus starten met Intuïtief Eten maak je kennis met eten op gevoel en leer jij hoe je, jouw lichaam weer kunt gaan vertrouwen. Je rekent af met die eeuwige schuldgevoelens en ontdekt hoe jij weer kunt gaan genieten van eten. Met als resultaat: meer rust in je hoofd en een beter voorbeeld kunnen zijn voor jouw kinderen.

Je kunt de cursus op je eigen tempo volgen en krijgt 2 jaar lang toegang tot het lesmateriaal. 

Klik hier voor meer informatie

Back to blog